Lineární algebra
asked 2015-06-24 00:37:34 +0100
This post is a wiki. Anyone with karma >75 is welcome to improve it.
updated 2015-06-25 02:07:58 +0100
Anonymous
Navazuji na téma: askfit.cz/question/2398/jak-se-pocita-vektor-posunuti-u-souctu-variet/
Souhlasím s tím, že součet variet a mnoho dalšího nebylo v handoutech dobře vysvětleno. Nejhorší na tom je to, že právě tyto poslední kapitoly BI-LIN (často nešťastně kopírované od prof. Pytlíčka) nešlo nastudovat z Olšákova skripta. Na cvičeních je tendence řešit příklady jednoduché, které všichni většinou umíme sami spočítat.
Vždycky nám říkáte, že máme cvičícímu říct. Jenomže to je dost náročné otravovat cvičícího s takovým kvantem nedostatků ..
Koupil jsem si i mezinárodní učebnici pro VŠ (amazon.com/000-Solved-Problems-Linear-Algebra/dp/0070380236/ref=sr_1_27?s=books&ie=UTF8&qid=1435097738&sr=1-27&keywords=linear+algebra), kde je všechno nakrokované, všechny příklady jsou pochopitelné, neexistuje ani jeden příklad, kde by něco nebylo předtím vysvětlené a tudíž jasné. Problém je, že témat je tam víc, než co bereme, na druhé straně některá témata chybí. Zmiňuji to tu proto, že kdyby někdo chtěl argumentovat tím, že L.A. je náročnější, než ostatní předměty, tak to prostě není pravda. Není hlavně dobře napsaná.
Konkrétní nedostatky vidím tyto:
Handouty: Nevhodně vysvětlované některé věci, teprve až z Olšáka jsem hned pochopil to, v čem jsem se několik minut "motal" v Štampachově handoutu.
Často na stejnou věc je použita jiná proměnná (ano, matematicky to nevadí, ale z hlediska procesu učení je to velice nepříjemné).
Pro legendu a smysl některých vzorců jsem si musel chodit na přednáškové video - hlavně u těch posledních kapitol, které jsem nemohl "kompenzovat" studiem z Olšáka.
Cvičení: Nejsou dostatečně vysvětlené algoritmy výpočtů právě u toho součtu variet a spousty dalších příkladů, které se pak pravidelně objevují v písemkách. Hlavně jde o poslední třetinu příkladů ve cvičeních. Máte tam i chyby ve výsledcích - chodím pak na fóra a ptám se tam, co mám špatně a nakonec mi několik lidí potvrdí, že výsledek v handoutu je špatně.
Jaký je závěr?
Kdyby přednášející napsali stejně formátovanou knihu (skiptum) jako výše zmíněná mezinárodní publikace, určitě by se výrazně zvýšila úspěšnost absolvování tohoto předmětu.
PS: Pokud budou přednášející argumentovat tím, že nechtějí všechno studentům naservírovat, pak vám dám otázku: představte si soutěž v L.A., které se účastní studenti, kteří měli k dispozici nakrokovanou učebnici včetně těžkých příkladů a druhou skupinu by tvořili studenti, kteří museli tápat při studiu a nakonec jim ani čas nedovolil, aby si složitě dohledávali řešení. Hádejte, kdo v té soutěži vyhraje?
Škoda toho P.S. - připadá mi nedůstojné používat strawman argument v jinak velmi rozumném příspěvku. Druhá věc je, nejsem si jistý, jestli AskFit je ta správná platforma pro řešení těchto otázek, lepší by asi bylo kontaktovat přímo vyučujícího.
Josef Kokeš ( 2015-06-24 07:43:27 +0100 )editAch jo, s tím vektorem posunutí u součtu variet to fakt nemůžete myslet vážně... Tím dost podkopáváte vážnost Vašeho příspěvku ;-). IMHO zrovna toto je v handoutech vysvětleno naprosto jasně. Přijďte mě prosím přesvědčit o opaku do TH:A-1426.
Tomáš Kalvoda ( 2015-06-24 10:54:53 +0100 )editPS: případné návrhy a tipy na vylepšení adresujte přímo autorům handoutů. Nevím jestli to tu čtou. Zpětná vazba je vždy dobrá.
Tomáš Kalvoda ( 2015-06-24 10:58:16 +0100 )editJeště poznámka k tomu lehce irelevantnímu PS. Pokud by to byla soutěž v řešení příkladů přesně podle učebnice, pak by mohli možná vyhrát studenti z první skupiny. Pokud by se ale jednalo o opravdové problémy, nad kterými se musí přemýšlet, tak by se vítěz velmi pravděpodobně rekrutoval ze skupiny druhé. No a které z těchto problémů jsou ty "ze života" (ne ovšem kodéra)?...
Daniel Vašata ( 2015-06-24 13:55:00 +0100 )edit@Josef Kokeš & Daniel Vašata: mé PS není strawman argument. Chtěl jsem říct, že pokud student nebude vědět základy (protože je nepochopí z handoutu), tak si je prostě nemůže vymyslet a tudíž nemůže konkurovat studentovi, který základy zná z dobré učebnice a na základě těch základů se může pouštět do nadstavbových věcí ...a nadstavbového přemýšlení. @Tomáš Kalvoda: s tím součtem variet to myslím vážně, u analýzy mi prošlo, že se učím z handoutů a slajdů, protože byly perfektně provedené. U L.A. mi nechození na přednášky neprošlo.
student ( 2015-06-28 19:24:54 +0100 )editOny jsou handouty a hanoduty. To co dělám v BI-ZMA už moc za handouty nepovažuji, už tomu tak ani oficiálně neříkám (jsou to spíš skripta). U BI-LIN bylo myslím jasně řečeno, že to jsou handouty, tedy lehce obohacené slidy, které je nutné doplnit přednáškou.
Ad ten problém se součtem: pudl je zakopaný v tom, na jakých základech studen kolabuje. U součtu variet je to v oblasti, která ani nepatří do BI-LIN (součet, znalost množinové notace). Ano, podrobnější, či rozsáhlejší, učebnice by pak asi pomohla, ale je to v pořádku? Má se v každé učebnici opakovat vše, co je předem potřeba? IMHO se tímto způsobem moc daleko nedostanete...
Tomáš Kalvoda ( 2015-06-28 21:48:41 +0100 )edit