Ask Your Question
9

Průzkum: Jaké předměty na FITu by Vás zajímaly?

asked 2015-01-08 10:53:24 +0100

Zdeněk Kasner gravatar image

updated 2015-02-28 21:58:35 +0100

Ahoj,

připravujeme nové číslo fakultního časopisu Buď FIT (kdo o něm nic netuší a myslí si, že je tohle jen nějaký aprílový fór, povinně nejdřív zabrousí sem! :) ).

Menší spoiler... jeho hlavním tématem budou nové předměty na FITu, které se poslední dobou objevují jak houby po dešti. Námětů by tu tedy bylo až až, protože ale nechceme přinášet jenom suché informace o těch existujících nebo připravovaných, proto by toto vlákno mělo sloužit jako menší průzkum mezi studenty. Takže jestli si najdete chvilku času při přebíhání z jedné zkoušky na druhou, pište sem jakékoliv nápady ve smyslu:

  • jaký předmět byste ocenili?
  • co by mělo být jeho obsahem?
  • jakou byste mu přiřadili zkratku, kdo by ho měl vyučovat, atd.?

Vymýšlejte, hlasujte, zapojte fantazii - určitě se nemusíte držet při zemi. Na druhou stranu výsledky tohoto průzkumu budou určitě číst i někteří pedagogové, takže je tu i šance, že se nějaký nápad chytne :)

Díky za Váš čas
redakce Buď FIT

Edit: Díky i za všechny odpovědi, klidně přidávejte další návrhy a určitě si nezapomeňte přečíst nové číslo našeho časopisu, který by měl vyjít na začátku února.

Edit2:Výsledky ankety zde: http://www.fit.cvut.cz/casopis (později v archivu jako zima 2014). Článek je na stranách 17-18 ;)

edit retag flag offensive close delete

Comments

Máme sa riadiť podľa Bielej Knihy? Podľa reakreditovanej verzie? (2015+)? Alebo podľa KOSu?

PeterBocan ( 2015-01-08 11:21:58 +0100 )edit

Asi prostě cokoliv, o čem si myslíš, že by se tu mohlo učit. Jasně, že se může stát, že někdo vymyslí předmět, který se právě teď připravuje, protože o něm neví... ale tak aspoň se zjistí, že je o něj fakt zájem :)

Zdeněk Kasner ( 2015-01-08 11:27:47 +0100 )edit

12 Answers

Sort by » oldest newest most voted
5

answered 2015-01-08 12:57:14 +0100

Vladimír Kotýnek gravatar image

Protože (nebo spíš přestože) u nás na fakultě moc neumíme vyučovat weby a webařské předměty a kurzy Programování v JavaScriptu a PHP vypadají tak, jak vypadají, a fungují pouze jako farma na kredity, tak bych se v první řadě zaměřil vylepšení podpory pro webové technologie a to zejména ty mainstreamové, které jaksi ignorujeme a necháváme na studentech, aby se je doučili sami.

Mé návrhy jsou (nečekaně) především z oblasti webů:

1) JavaScript pro pokročilé (BI/MI-JSP)

Náplň: JavaScriptové knihovny a framoworky, za sebe bych doporučil pořádně projít třeba Backbone. Zakončené semestrální prací a ohodnocené cca 4 kredity.

Vyučující: Z lidí na FITu mě nikdo konkrétní nenapadá, ale rozhodně vím, že by to neměl vést P. Štěpán.

Motivace: Na FITu se vyučuje BI-PJS, což je jen úvod do syntaxe a vlastností jazyka JavaScript, navíc jen hodně letmý, chybí jakýkoliv předmět, kde by se studenti mohli učit přímo v JavaScriptu programovat (myslím, že v BI-WT1 a BI-WT2 se během asi dvou cvičení stihlo stejně podrobně probrat stejné množství látky jako v BI-PJS z semestr). Schválně říkám „učit se programovat“, protože např. v MI-W20 se již počítá s tím, že nějaké základy JavaScriptu máme a trošku se tam programuje, ale nic velkého to není. JavaScript se dnes navíc bohužel dostává skoro všude a obyčejný smrtelník se mu jen těžko vyhne, je tedy škoda, že FIT jej prakticky nevyučuje.

2) Content Management Systems (BI-CMS)

Náplň: Principy fungování CMS, nejčastěji používané CMS (WordPress, Drupal…), jejich výhody, nevýhody, vhodnost použití pro různé případy. Max. 2 kredity. Součástí předmětu by mohlo být nainstalování a nakonfigurování jednotlivých CMS na serveru.

Vyučující: tady by se určitě někdo našel i na FITu, ale spíše bych se přikláněl k někomu, kdo už má určitou praxi s více CMS, než k někomu, kdo si na to téma „jen připraví předmět“.

Motivace: I když se může zdát, že CMS jsou už na ústupu, spousta malých a středních organizací je stále využívá a v podstatě i vyžaduje a do vývoje vlastních systémů nechtějí investovat peníze. O existenci CMS se student FITu během studia prakticky nedozví, ačkoliv na ostatních školách, které se ICT primárně nevěnují (VŠE, ČZU…) se práce s CMS vyučuje. Bylo by proto dobré, kdyby absolvent webařského oboru z FITu měl představu o CMS. Neříkám, že by se webař z FITu měl zaměřit na práci v CMS, to rozhodně ne, to by pak postrádalo smysl jít studovat FIT, ale měl by mít v i v této oblasti minimální přehled.

3) CMS Drupal (BI-DRU)

Náplň: Struktura CMS Drupal, konfigurace, vlastní templates, programování modulů pro Drupal. Semestrální práce – 1. Část funkční vlastní template (¼ hodnocení); 2. Část funkční vlastní modul (¾ hodnocení). Ohodnocení tak 4 kredity.

Vyučující: Na FITu o nikom nevím, ale kurzy Drupalu probíhaly (možná ještě probíhají, nevím) na Strahově.

Motivace: Tak trochu osobní, protože Drupal je můj nejoblíbenější CMS, navíc mám dojem, že by předmět mohl fungovat i jako procvičení si znalostí z hlavních webařských předmětů v praxi. Drupal je navíc krásně komplexní systém, kterým se – a troufám si to říci – může nahradit funkčnost i jakéhokoliv jiného specializovanějšího CMS. Obdobně se pak může udělat předmět třeba na WordPress nebo jiný CMS. Samozřejmě motivace pro tento předmět jen navazuje na motivaci pro výše zmíněný předmět o CMS obecně.

Hlavním cílem těchto předmětů by bylo zvýšit podporu webových technologií na FITu v době, kdy webové technologie dostávají ve světě čím dál větší prostor a naopak na FITu je jim věnován prostor čím dál menší. Neříkám, že tohle je věšechno, co výuce webových technologií na FITu chybí, ale jsou to předměty, co zejména na Bakaláři při studiu chyběly mně a které bych uvítal. Navíc by nebylo špatné vytvořit volitelné předměty pro magistry, kde by se vyzkoušely i jiné technologie, než Java, PHP a JavaScript.

edit flag offensive delete publish link more

Comments

2

Asi budu výjimka, ale mě se takhle koncipované předměty nelíbí. VŠ by IMHO měla dát obecný přehled, konkrétní produkty patří do specializovaných komerčních kurzů. Ať jsou JS frameworky zmíněny v rámci stávajících webových předmětů, totéž pro CMS, ale nerad bych se dočkal toho, že na FITu budeme mít extrémně úzce zaměřené předměty týkající se konkrétní implementace nějaké technologie (tzn. ať tu klidně máme "pokročilý javascript", pokud se v něm budou učit obecné principy, a ne, když to přeženu, "programování s JQuery 2.1.3 při vývoji grafického rozhraní pro prezentaci ekonomických dat z účetního systému Podvodník 7.4").

JS pro pokročilé bych já osobně uvítal, ale s jiným obsahem. Jeho součástí jistě budou i ty knihovny a frameworky, ale řekněme v rozsahu "1 knihovna - max. 1 přednáška".

Josef Kokeš ( 2015-01-08 13:49:29 +0100 )edit

Obecný přehled - předmět o CMS, principy jsou přece obecné, i v ostatních předmětech se ale řeší konkrétní příklady implementací. Pokročilejší JS, z toho neuhnu. Klidně ať je to, jak říkáte: 1 přednáška - 1 knihovna. Nevím, nač tolik kritiky, ve většině předmětů na FITu se v rámci přednášek řeší obecné principy a na cvičeních (a často i v přednáškách) se pracuje s konkrétnímy produkty. Například ve webařských předmětech se řeší výhradně framework Symfony, v MI-MDW se pracuje pouze s konkrétními nástroji od Oracle, máme tu programování v Mathematica, tedy také práci s konkrétním, navíc komerčním produktem. Chápum že ten komentář asi narážel na ten předmět o CMS Drupal, což je Open Source se slušnou základnou v ČR, chápu, že už je to dost konkrétní, ale to je asi otázka gusta.

Vladimír Kotýnek ( 2015-01-08 15:37:28 +0100 )edit
2

Pane Kokeši s tím těžce nesouhlasím. Nepřijde Vám směšné, že běžný absolvent VŠ by pak byl bez "specializovaných komerčních kurzů" naprosto nepoužitelný v praxi? Obecný přehled je fajn, ale je třeba ho doplnit minimálně 1:1 praxí (klidně v komerčních produktech, se kterými se opravdu na trhu pracuje).

Tomáš Bedřich ( 2015-01-08 16:21:38 +0100 )edit

@Tomáš Bedřich: O významu praxe mezi námi není sporu. Jen se domnívám, že není úkolem VŠ ji poskytovat. I kdyby jen proto, že to (české) VŠ neumí ("hraní si" s technologií X v rámci výuky fakt není praxe). Navíc zrovna v IT si každý z nás může udělat tolik praxe, kolik jen bude potřebovat, i mimo rámec školy, pokud se o svůj obor jen trochu zajímá.

Pro jistotu dodám: Můj nesouhlas se týká primárně toho, aby "praktické" předměty byly v klasickém VŠ formátu "přednáška-cvičení". Nemám nejmenší problém s tím, když i úzce zaměřená technologie bude prezentována v blokové výuce a jako zcela volitelná, tak jako třeba zamýšlený GIT.

Josef Kokeš ( 2015-01-08 17:13:34 +0100 )edit

@Josef Kokeš: Až na to, že použijeme-li stejný princip, tak bychom na FITu neměli mít např. předměty, které se zabývají konkrétně programováním zvlášť pro Android a zvlášť pro iOS, ale měli bychom mít místo toho předmět pojmenovaný "Programování pro mobilní operační systémy", abychom byli dostatečně obecní. Jestli VŠ má nebo nemá zprostředkovávat praxi, to je na delší diskusi a sem to imho nepatří. Souhlasím třeba s tím, že můj návrh BI-DRU je jen hraní si s konkrétním produketm, ale dle mého by stálo za to udělat na fitu alespoň pár workshopů :) Je to stále zajímavé téma. Vždyť se tu řeší i předmět na GIT!

Vladimír Kotýnek ( 2015-01-08 17:27:16 +0100 )edit
6

answered 2015-01-08 14:17:10 +0100

relickus gravatar image

Já bych rád viděl nějaký pokročilejší Bc. předmět o umělé inteligenci. ZUMy jsou hodně zajímavý, je to asi nejlepší předmět na FITu, ale bohužel se dost věcí jenom zmíní a jde se dál. Koukal jsem na podobnej předmět na ZČU, kde dělají klidně semestrálky na neuronové sítě, multiagenty, minimax atd.. Takže něco jako BI-PUM (Pokročilá umělá inteligence), kde se bude požadovat (a vyučovat!) nějaká seriózní práce z oblasti AI a bude se navazovat na znalosti ze ZUM.

Dál bych změnil osnovy pro zmiňované "farmy na kredity". Třeba BI-PHP by klidně mohl požadovat semestrálku, aspoň by pak lidi, co si to zapíšou, museli vyvinout víc úsilí, než přijít 2x za semestr na testy. A taky to člověka víc naučí, když si vyzkouší něco sám vytvořit. Stačilo by něco menšího, malá webová PHP aplikace, s pěknym CSS nad northwind databází třeba. Totéž by platilo pro BI-PJS. Navíc bych oběma těmhle předmětům nejradši přiřadil nějaké navazující pokročilé předměty, jak už tady někdo zmiňoval.

edit flag offensive delete publish link more

Comments

Čiastočne na to nadviaže predmet BI-VMM - Vybrané Matematické Metódy, kde by malo byť lineárne programovanie, "multivariable calculus" a iné, viac rozvitejšie veci ale viac to šahá do matematična :)

PeterBocan ( 2015-01-08 16:31:30 +0100 )edit

S tím souhlasím. Já osobně bych rád viděl předměty v magisterském programu, které jsou zaměřené na jednotlivé obory umělé inteligence (neuronové sítě a genetické algoritmy, multiagentní systémy, učení, uvažování). Teoreticky by a to mohl v budoucnu vzniknout i obor, na FELu snad i takový mají.

Jan Mikeš ( 2015-01-08 20:02:57 +0100 )edit

Chápu že těch lidí, kdo se v tom vyznají a učí to je asi dost málo, tak taky by šlo prozatim využít toho FELáckýho předmětu, než budeme mít vlastní. Btw na ZČU mají na neuronový sítě a rozpoznávání dokonce samostatný předměty.

relickus ( 2015-01-11 02:08:14 +0100 )edit

Na magistru se tímhle zabývá jen MI-MVI Což je hrozná škoda. Bylo by dobrý mít předmět, kde se bude probírat výše zmíněné v praxi a nejen teoreticky. Tedy rád bych si nějaké AI vytvořil.

user505 ( 2015-01-20 11:52:59 +0100 )edit
2

answered 2015-01-08 15:23:32 +0100

pechmich gravatar image

Uvítal bych na FITu předmět, respektive sadu předmětů, která by se zaměřovala na e-marketing a reklamu. Předmět o CMS mi přijde také jako dobrý nápad.

edit flag offensive delete publish link more
4

answered 2015-01-08 16:32:27 +0100

Než zavádět nové předměty, tak bych spíš ocenil přezkoumání počtu kreditů / nároků na splnění v jednotlivých předmětech – občas je to brutálně nevyvážené.

Jinak bych taky uvítal více prakticky zaměřené předměty. Něco jako komerční programování v C / Java / whatever, kde by bylo hlavním cílem učit se programovat rychle a dostatečně robusně. Tedy předpokládám seznámení s různými návrhovými vzory, frameworky, best practices, use cases úspěšných projektů a určitě semestrálku stylem: použij si co chceš, ale hlavně ať to funguje a máš to včas (což je typický požadavek z praxe).

edit flag offensive delete publish link more

Comments

K čemu by to přezkoumání mělo sloužit? Počet kreditů reflektuje očekávanou pracnost, nikoliv obtížnost.

Josef Kokeš ( 2015-01-15 17:25:00 +0100 )edit
1

Abych pravdu řekl, nechápu rozdíl mezi pracností a obtížností.

Tomáš Bedřich ( 2015-01-15 17:33:33 +0100 )edit

Tak například domácí úlohy z BI-PA1 nebo MI-PAA jsou pracné, ale nejsou obtížné. Domácí úlohy z MI-MKY (nebo některé příklady z BI-ZMA, jestli vám to bude bližší) a celý předmět MI-PAR přesně naopak.

Pracnost je daná množstvím času potřebného na splnění požadavků předmětu. Obtížnost je daná intelektuální náročností předmětu.

Josef Kokeš ( 2015-01-15 18:45:20 +0100 )edit

Mam za to, ze pracnost a obtiznost jde v ruku v ruce. Obtiznejsimu problemu musis venovat vice casu.... Samozrejme jsou jednoduche ukoly, ktere zaberou kvanta -- ted mam na mysli hodne -- casu, ale to asi neni vetsinou naplni predmetu na FIT...
Z me osobni zkusenosti to beru tak, ze cim obtiznejsi predmet, tim dele casu na nem stravim -- ukoly, pripravou, ucenim. Tedy, dle meho hlediska jsou tyto dve "veliciny" korelovane.

Tez se priklanim k nejakemu prehodnoceni. Srovnej napr. MI-PAA a MI-TES, MI-PAR a MI-KYB, v bakalari se toho najde take dost. (BI-PHP, BI-PCS atd. s jinymi 4 kreditovymi predmety...)
IMHO ulohy z MKY nejsou obtizne, po tom, co jsou vysvetlene na cviku / prednasce a zbyde pracnost je implementovat ci spocitat.

VojtechMyslivec ( 2015-01-17 23:36:59 +0100 )edit
8

answered 2015-01-08 16:52:23 +0100

PeterBocan gravatar image

updated 2015-01-08 17:00:20 +0100

Matematika sem, matematika tam, všude kde se podívám

Osobne by som uvítal predmety zamerané viac na matematicko-informatické spojenie - neviem či sa to tu učí: napr. numerické algoritmy, viac do hĺbky prejsť analýzu, lingebru, diskrétku. Myslím si, že predmety ZMA a ZDM sú naozaj len základy, ktoré softvérovým inžinierom, webarom, hardvérákom budú stačiť. A čo teoretická informatika a bezpečnosť?

// Viem že budem za kacíra, ale ja som si na tu úlohu už dávno zvykol :D

ProgTestové peklá na pokračovanie - C++ (BI-CPP?)

Náplň: Určite by som ocenil tento predmet, kde by sa riešili do hĺbky vlastnosti jazyka C++ (template meta-type programming), SFINAE, štanardy ISO C++11/C++14/C++17 a veci, ktorým sa vyhnúť a radšej využívať novodobé veci (variadic templates, lamda-expressions) a možnosti testovania/optimalizácie C++ kódu. Jazyk C++ má veľmi veľa vecí, ktoré sa v PA2 samozrejme nepoberú a pri tom je to škoda. Veľa vecí sa dá automatizovať napr. metaprogramovaním.

Vyučujúci: Ing. L. Vagner, PhD :)

edit flag offensive delete publish link more

Comments

2

Palec nahoru za BI-CPP :-)

Vladimír Kotýnek ( 2015-01-08 16:55:26 +0100 )edit
3

Takovém předmětu se říkává PA3. Je to takový folkor.

Radomír Polách ( 2015-01-09 02:52:20 +0100 )edit
1

Myslím, že by bylo dobré v současných matematických předmětech ukazovat využití matematiky v IT. Je mi jasné, že prostředky na výuku jsou omezené, ale každý by rád věděl jak tu matiku využije, když už se ji musí učit. Když to neví, tak nemá motivaci a učí se mu to těžko.

Ondřej Máca ( 2015-01-13 09:22:28 +0100 )edit

O tom jsem psal už nějakou dobu zpátky v diskuzi o LIN a vyučující tehdy námitku připustili :). Např. v Olšákovo skriptech je na konci pasáž o šifrování, kterou jsme v LIN přeskočili. Nemluvě o aplikacích v grafice atd.

relickus ( 2015-01-13 15:11:57 +0100 )edit

Áno, ale viac než predmet o Drupale a iných CMS by ma viacej zaujímala práve korelácia matika <=> IT, ku ktorej konvergujem (ja osobne) viac... preto práve uvažujem o kryptoanalytickom smere.

PeterBocan ( 2015-01-13 15:20:38 +0100 )edit
0

answered 2015-01-08 19:53:53 +0100

Než nový předmět, tak radši celé nové osnovy. Přijde mi, že 75% předmětů je úplně na dvě věci. Studoval jsem obor "informační technologie" už na střední škole a přijde mi, že teď se učím to stejné, jen mnohem náročnějším způsobem. To jsem ale nemusel chodit na ČVUT a titul jsem si mohl udělat bez práce na nějaké lehčí škole. Šel jsem na ČVUT především proto, že jsem se chtěl zdokonalit v určitých směrech IT jako třeba administrace serveru od instalace po bezpečnost atd., databáze (PL/SQL vyšší než 3. NF,...), a jiné. Ale k čemu mi je, když jsem si zapsal obor "informační technologie", kde jsem se měl učit minimálně správu serverů, databází, OS a sítí, že se učím předměty typu APS, PA2 (PA1 bych nechal, protože určitě každý by si měl programování vyzkoušet), LIN, ZDM,... atd. No zkrátka zatím jsem našel vy výuce pouze 3 předměty (UOS, ADW, DBS), které využiji ve svém oboru, ve kterém chci dělat (už dělám - studuji kombinovaně). Dále, co jsem viděl podle doporučeného plánu, využiji max 6 dalších předmětů. Ale ty UOS, ADW a DBS sice využiji, ale jen jako zopakování toho co už znám. Tak doufám, že ty další předměty pro mě také nebudou jen opakování středoškolské látky! Zkrátka bych udělal nové obory, ve kterých bych se soustředil na jejich přímé zaměření na profesionální úrovni a ne na úrovni střední školy. Na to by mi možná hodně lidí odpovědělo, že ne každý má už základy ze střední či práce, ale tak to mohli jít už na střední, aby se naučili základy IT. Nebo bych pro ně udělal "nulák" nebo předškolní semináře pro ty, co v životě v IT nedělali/nestudovali. Obory bych si pak představoval tak, jak je člověk využije v zaměstnání: IT technik - správa HW, SW, Administrace OS (především MAC - hodně se teď všude rozšiřuje a IT technici s tím neumí), základy scritpování,.. Administrátor OS, sítí - správa + scripty OS (linux, widle, mac), bezpečnost, počítačové sítě,... Programátor webových aplikací - programování v jazycích týkajících se webu včetně frameworků, databáze,.. Programátor aplikací - tady bych klidně nechal PA1 - 3 a podobné předměty, databáze,... Programátor mikroprocesorů - a tady bych dal všechny předměty typu CAO, AAG, APS, atd. Zkrátka by bylo dobré, aby člověk již po vystudování Bc. byl profesionál ve svém oboru a ne znalec všeho možného na základní úrovni.

edit flag offensive delete publish link more

Comments

IT se mi taky zdálo trochu jako kočkopes a taky že se bude od roku 2016 měnit na Bezpečnost a informační technologie. I se mi zdá, že se to povedlo, neboť vyhodili přesně ty předměty, které z mého pohledu stály za prd. Více info v Buď FIT https://www.fit.cvut.cz/casopis .

tsusanka ( 2015-01-08 23:53:36 +0100 )edit
1

Jenze Bc je presne od toho aby ses naucil od vseho trochu, VS se svoji dotaci hodin z tebe nemuze udelat profesionala, od toho je praxe ... A jinak to s tema zakladama ze stredni je dost mimo, jsou tu i taci, kteri ze stredni chteji mit vseobecne vzdelani (gymnazium) a ne jen uzce specializovane (prumka, obchodni akademie, etc). Takze minimalne prvni rok je ke srovnani znalosti, Live with it, or leave ;)

Ashrak ( 2015-01-09 07:13:29 +0100 )edit

Fakt se to bude od roku 2016 nějak měnit? To bych docela uvažoval o ukončení studia a začít studovat až pak a nechat si uznat předměty. Profesionalita se sice odvíjí od praxe, ale tak proč neudělat víc praktických cvičení? Z ADW například jsme ADčko projeli jen teoreticky. Tak proč se v něm nenaučit nějaký features v praxi? Nebo takový DBS. Jasně, je dobrý začít postupně a naučit se nejdřív 1NF - 3NF, ale když už se to učí, tak proč se neučí i 5.NF, která se používá běžně ve velkých projektech, místo nějakých kravin jako je relační algebra? A ještě jak píšeš, že někteří chtějí mít všeobecné vzdělání, tak na to mám trošku jiný názor. Ten je takový, že si o těchto lidech myslím, že se akorát na základce neuměli rozhodnout, co chtějí dělat a tak šli radši na gympl, protože gympl je jen rozšířená základka, krom právníků samozřejmě. Těm se gympl snad jako jediným hodí, když pak jdou na práva. Můj názor.

Lambada ( 2015-01-09 08:48:15 +0100 )edit
5

@Lambada: takový názor na lidi z gymplů jsem měl snad naposledy na průmce ;-) i když k těm právníkům ještě přidej lékaře, historiky, sociology, antropology, politology, meteorology, astronomy a mraky dalších netechnických oborů. Je to názor naprosto zcestný. Znalosti z průmyslovky jsem sice využíval po celou dobu studia, ale rozhodně bych nemohl říct, že jsem na tom byl o moc lépe, než lidé z gymplů (snad jen v tom, že jsem se nemusel učit na CAO, SAP, sítě a některé věci v PA1 a OSY). Dneska bych dokonce lidem, co chtějí jít na vysokou doporučil, ať jdou na gympl, že sice nezažijou tolik legrace a alkoholových dýchánků, jako s klukama z průmyslovky, ale alespoň budou mít ve třídě holky, naučí se učit se a ve čtrťáku se budou moci rozhodnout, kam dál, protože za 4 roky se názor může změnit

Vladimír Kotýnek ( 2015-01-09 11:27:14 +0100 )edit

Tak zase záleží na oboru, jakej studuješ na tý střední.. ty třeba zmiňuješ, že jsi měl zřejmě dobrý učivo ohledně CAO a SAP, já zase DBS, weby atd. Ale jak si psal ty obory, tak hned lékaře bych hodil rovnou na střední zdrávku... sám jsem to viděl u ségry, která má gympl a šla pak na zdrávku. Udělala to s červeným diplomem, ale kdyby šla na střední na zdrávku, tak si to studium hodně usnadnila. Tim narážím na ty moje obory, jak bych změnil, že to není jen problematika na ČVUT, ale na všech školách no. Ale ČVUT je jedna z lepších škol, tak bych chtěl, aby tam byla i lepší organizace těch oborů a předmětů. Jinak ti musím dát za pravdu, že takový ty obory, historik, sociolog (pro mě obory o ničem) patřej na gympl, neboť je o ničem :). Ale meteorology, astronomy.. to patří pod fyziku bych řekl - takže na průmku. :), ale určitě bys našel hodně předmětů, co musí jen na gympl, ale na IT, zdrávku, ekonomii, atd. může člověk už na střední...

Lambada ( 2015-01-09 11:45:05 +0100 )edit
1

answered 2015-01-09 00:06:31 +0100

tsusanka gravatar image

Kryptoměny

Je kolem toho velké haló a bylo by fajn se na to podívat z technického hlediska, jestli je oprávněné.

Probrat blockchain jako technologii, Bitcoin a jeho deriváty (Litecoin, Darkcoin, Dogecoin.. :) ), technologie postavené na tom (Coloured Coins, Counterparty, Ethereum), stinné stránky Bitcoinu (minující malware, uhlíková stopa) a třeba i socioloekonomický pohled na celou věc.

Vyučující: no idea, zajímá se o to někdo z profesorů na FITu?

Nejspíš bez cvičení, nenapadá mě moc co do nich. Také varianta to udělat blokově.

edit flag offensive delete publish link more

Comments

1

Připadá mi, že na plný předmět (možná ani blokový) to nemá dost obsahu. Mohla by to ale být součást nějakého předmětu "aplikovaná kryptografie", spolu s tématy typu zero-knowledge proofs, secret sharing apod. Nebo víc do sociálna a mít to jako předmět zabývající se vedle kryptoměn třeba elektronickými volbami, aspekty elektronického podpisu v českém i světovém právu a podobně.

Josef Kokeš ( 2015-01-09 06:36:56 +0100 )edit
1

Souhlas, taky jsem přemýšlel, jestli to na těch 13. přednášek dá nebo ne. To co říkáš ḿi dává hodně smysl a "Aplikovaná kryptografie" zní super.

tsusanka ( 2015-01-09 11:11:43 +0100 )edit

Urcite zajimave tema. Resil jsem to na Kybernalite, kde by to snad zapadlo. Letos to uz ucil nekdo jiny, takze diskuze asi nepadla na urodnou pudu...

VojtechMyslivec ( 2015-01-17 23:26:05 +0100 )edit
13

answered 2015-01-10 21:58:18 +0100

Miro Hrončok gravatar image

Vývoj open-source aplikací

Předmět by seznámil studenty s tradičními způsoby vývoje a vydávání open-source softwaru a pokrýval témata s tím související. Mimo jiné:

  • free software licence
  • katedrála a tržiště apod.
  • sémantické verzování a backportování, správa verzí obecně
  • platformy pro vývoj a vydávání open-source softwaru
  • komunikační kanály, zapojení komunity do vývoje
  • continous integration
  • jak dokumentovat free software
  • build mechanismy jako autotools nebo cmake
  • distribuční package management (jak dostat software do distribucí)
  • ...

Aneb jak vydávat a vyvíjet open-source pořádně. Ne jen vzít zdroják a mrsknout ho na github.

edit flag offensive delete publish link more

Comments

A kto by to viedol? Najlepšie človek, čo s tým má reálne skúsenosti...

PeterBocan ( 2015-01-10 22:35:14 +0100 )edit

+1 hlavně za ty licence. Stačila by na to jedna přednáška kdekoliv.

tsusanka ( 2015-01-10 22:35:52 +0100 )edit

@PeterBocan: Doufám, že takových lidí je na fakultě víc než jeden, ale trochu se obávám, že možná doufám marně. Jinak určitě by to mohl zastat i nějaký externista z firem jako Red Hat nebo SUSE (obě s fakultou spolupracují).

Miro Hrončok ( 2015-01-10 23:25:41 +0100 )edit
2

@Miro Hrončok: Hm... a možno by som odporučil ako možnosť výberu medzi povinným predmetom SI1 a týmto predmetom. Resp. SI1 ponechať ľuďom, ktorí idú na Software Engineering ako povinný a ostatným ho doporučiť ako voliteľný, pretože Enterprise Architect nechcem v živote vidieť a mal som z toho softvéru traumu, tak by som ocenil možnosť výberu namiesto SI1.

PeterBocan ( 2015-01-11 15:11:00 +0100 )edit
2

Ked uz sme pri tom SI1, osobne by som bol tiez radsej keby to je len oborovy predmet Softwarovych inzinierov. Mam pocit ze povinnym pre vsetkych sa stal len preto, lebo sa tam pracuje v tyme. Lepsie by bolo aby kazdy obor mal vlastny tymovy predmet, podobne ako existuje oborovy Multimedialny tymovy projekt.

Lukas Nagy ( 2015-01-12 13:24:56 +0100 )edit
2

answered 2015-01-12 13:25:19 +0100

Dominika Pichlová gravatar image

updated 2015-01-12 13:25:44 +0100

Osobně bych ocenila, když už tu máme programování na Android a iOS, také volitelný předmět pro všechny úrovně studia (FI-) programování na Windows Phone (třeba rovnou spojené s Windows 8.1, protože to už takový rozdíl nebude). Mohlo by to být něco jako pokračování .NET (respektive C#) volitelného předmětu, který by samozřejmě stejně jako všechny podobně koncipované předměty potřeboval značnou údržbu. A když se tak porozhlédnu po přednáškových sálech, tak si myslím, že zájem by být mohl, protože poměr lidí s Windows (Phone) 8.1 se rapidně zvyšuje.

edit flag offensive delete publish link more

Comments

Když jsem se bavil s Michalem Havrylukem, řikal mi tušim, že na to nejsou lidi, kteří by to učili. Každopádně škoda.

MichalM.Mac ( 2015-01-15 16:56:46 +0100 )edit
4

answered 2015-01-12 13:39:44 +0100

Lukas Nagy gravatar image

Na fakulte mi chyba vyucovanie CCNP (mame tu Cisco akademiu a robime len CCNA?) kludne vo forme FI- s prerekvizitou CCNA kurzu, pripadne certifikacie alebo absolvovanie BI-ST1,2,3,4. Trochu ma i mrzi ze je to jedina forma ako sa naucit nieco pokrocilejsie o sietach na fakulte. Spristupnenie sietovej ucebne studentom i mimo vyucovacie hodiny by bolo urcite velke + (pripadne by sa spristupnila miestnost na ziadost).

Obor Informacni Technologie prechadza znacnou zmenou (myslim si ze cesta k bezpecnosti je spravny smer) ale stale by som rad videl predmety, navazujuce na BI-ADU, BI-ADW. Ci by to prezilo ako magisterske predmety, to neviem, ale ako volitelne predmety preco nie. Bolo by fajn dozviediet sa nieco viac o kernele, virtualizacii, privatne cloudy atd atd.

edit flag offensive delete publish link more

Comments

1

Alex Moucha siril info, ze kurz CCNP bude formou BI-ST (CCNA) vyucovan pristi rok v magisterskem programu (hadam, ze MI-ST).
Tuto informaci dostali od Alexe vsichni (minimalne) na MI-MTI, takze by to snad melo byt oficialni leak ;]
Jinak Alex tez nabizi moznost navstiveni Cisco lab ve tretim patre pro vlastni pokusy (nevim jak na bakalari, ale ne MI uz urcite nebude problem)

+ 1 za "ADU2". Jsem rozhodne vic pro se dozvedet o UNIX technologiich, sprave serveru, systemu s mnoha uzivateli nebo sprave mailoveho serveru.

VojtechMyslivec ( 2015-01-17 23:23:13 +0100 )edit

Diky za info ohladem CCNP, skvela sprava :) Na ten lab se este urcite zeptam.

Lukas Nagy ( 2015-01-18 11:59:57 +0100 )edit

Your answer

Please start posting your answer anonymously - your answer will be saved within the current session and published after you log in or create a new account. Please try to give a substantial answer, for discussions, please use comments and please do remember to vote (after you log in)!

Add answer

[hide preview]

Question tools

Follow
3 followers

Stats

Asked: 2015-01-08 10:53:24 +0100

Seen: 2,450 times

Last updated: Feb 28 '15