Ask Your Question
9

Průzkum: Jaké předměty na FITu by Vás zajímaly?

asked 2015-01-08 10:53:24 +0100

Zdeněk Kasner gravatar image

updated 2015-02-28 21:58:35 +0100

Ahoj,

připravujeme nové číslo fakultního časopisu Buď FIT (kdo o něm nic netuší a myslí si, že je tohle jen nějaký aprílový fór, povinně nejdřív zabrousí sem! :) ).

Menší spoiler... jeho hlavním tématem budou nové předměty na FITu, které se poslední dobou objevují jak houby po dešti. Námětů by tu tedy bylo až až, protože ale nechceme přinášet jenom suché informace o těch existujících nebo připravovaných, proto by toto vlákno mělo sloužit jako menší průzkum mezi studenty. Takže jestli si najdete chvilku času při přebíhání z jedné zkoušky na druhou, pište sem jakékoliv nápady ve smyslu:

  • jaký předmět byste ocenili?
  • co by mělo být jeho obsahem?
  • jakou byste mu přiřadili zkratku, kdo by ho měl vyučovat, atd.?

Vymýšlejte, hlasujte, zapojte fantazii - určitě se nemusíte držet při zemi. Na druhou stranu výsledky tohoto průzkumu budou určitě číst i někteří pedagogové, takže je tu i šance, že se nějaký nápad chytne :)

Díky za Váš čas
redakce Buď FIT

Edit: Díky i za všechny odpovědi, klidně přidávejte další návrhy a určitě si nezapomeňte přečíst nové číslo našeho časopisu, který by měl vyjít na začátku února.

Edit2:Výsledky ankety zde: http://www.fit.cvut.cz/casopis (později v archivu jako zima 2014). Článek je na stranách 17-18 ;)

edit retag flag offensive close delete

Comments

Máme sa riadiť podľa Bielej Knihy? Podľa reakreditovanej verzie? (2015+)? Alebo podľa KOSu?

PeterBocan ( 2015-01-08 11:21:58 +0100 )edit

Asi prostě cokoliv, o čem si myslíš, že by se tu mohlo učit. Jasně, že se může stát, že někdo vymyslí předmět, který se právě teď připravuje, protože o něm neví... ale tak aspoň se zjistí, že je o něj fakt zájem :)

Zdeněk Kasner ( 2015-01-08 11:27:47 +0100 )edit

12 Answers

Sort by » oldest newest most voted
6

answered 2015-01-08 14:17:10 +0100

relickus gravatar image

Já bych rád viděl nějaký pokročilejší Bc. předmět o umělé inteligenci. ZUMy jsou hodně zajímavý, je to asi nejlepší předmět na FITu, ale bohužel se dost věcí jenom zmíní a jde se dál. Koukal jsem na podobnej předmět na ZČU, kde dělají klidně semestrálky na neuronové sítě, multiagenty, minimax atd.. Takže něco jako BI-PUM (Pokročilá umělá inteligence), kde se bude požadovat (a vyučovat!) nějaká seriózní práce z oblasti AI a bude se navazovat na znalosti ze ZUM.

Dál bych změnil osnovy pro zmiňované "farmy na kredity". Třeba BI-PHP by klidně mohl požadovat semestrálku, aspoň by pak lidi, co si to zapíšou, museli vyvinout víc úsilí, než přijít 2x za semestr na testy. A taky to člověka víc naučí, když si vyzkouší něco sám vytvořit. Stačilo by něco menšího, malá webová PHP aplikace, s pěknym CSS nad northwind databází třeba. Totéž by platilo pro BI-PJS. Navíc bych oběma těmhle předmětům nejradši přiřadil nějaké navazující pokročilé předměty, jak už tady někdo zmiňoval.

edit flag offensive delete publish link more

Comments

Čiastočne na to nadviaže predmet BI-VMM - Vybrané Matematické Metódy, kde by malo byť lineárne programovanie, "multivariable calculus" a iné, viac rozvitejšie veci ale viac to šahá do matematična :)

PeterBocan ( 2015-01-08 16:31:30 +0100 )edit

S tím souhlasím. Já osobně bych rád viděl předměty v magisterském programu, které jsou zaměřené na jednotlivé obory umělé inteligence (neuronové sítě a genetické algoritmy, multiagentní systémy, učení, uvažování). Teoreticky by a to mohl v budoucnu vzniknout i obor, na FELu snad i takový mají.

Jan Mikeš ( 2015-01-08 20:02:57 +0100 )edit

Chápu že těch lidí, kdo se v tom vyznají a učí to je asi dost málo, tak taky by šlo prozatim využít toho FELáckýho předmětu, než budeme mít vlastní. Btw na ZČU mají na neuronový sítě a rozpoznávání dokonce samostatný předměty.

relickus ( 2015-01-11 02:08:14 +0100 )edit

Na magistru se tímhle zabývá jen MI-MVI Což je hrozná škoda. Bylo by dobrý mít předmět, kde se bude probírat výše zmíněné v praxi a nejen teoreticky. Tedy rád bych si nějaké AI vytvořil.

user505 ( 2015-01-20 11:52:59 +0100 )edit
5

answered 2015-01-08 12:57:14 +0100

Vladimír Kotýnek gravatar image

Protože (nebo spíš přestože) u nás na fakultě moc neumíme vyučovat weby a webařské předměty a kurzy Programování v JavaScriptu a PHP vypadají tak, jak vypadají, a fungují pouze jako farma na kredity, tak bych se v první řadě zaměřil vylepšení podpory pro webové technologie a to zejména ty mainstreamové, které jaksi ignorujeme a necháváme na studentech, aby se je doučili sami.

Mé návrhy jsou (nečekaně) především z oblasti webů:

1) JavaScript pro pokročilé (BI/MI-JSP)

Náplň: JavaScriptové knihovny a framoworky, za sebe bych doporučil pořádně projít třeba Backbone. Zakončené semestrální prací a ohodnocené cca 4 kredity.

Vyučující: Z lidí na FITu mě nikdo konkrétní nenapadá, ale rozhodně vím, že by to neměl vést P. Štěpán.

Motivace: Na FITu se vyučuje BI-PJS, což je jen úvod do syntaxe a vlastností jazyka JavaScript, navíc jen hodně letmý, chybí jakýkoliv předmět, kde by se studenti mohli učit přímo v JavaScriptu programovat (myslím, že v BI-WT1 a BI-WT2 se během asi dvou cvičení stihlo stejně podrobně probrat stejné množství látky jako v BI-PJS z semestr). Schválně říkám „učit se programovat“, protože např. v MI-W20 se již počítá s tím, že nějaké základy JavaScriptu máme a trošku se tam programuje, ale nic velkého to není. JavaScript se dnes navíc bohužel dostává skoro všude a obyčejný smrtelník se mu jen těžko vyhne, je tedy škoda, že FIT jej prakticky nevyučuje.

2) Content Management Systems (BI-CMS)

Náplň: Principy fungování CMS, nejčastěji používané CMS (WordPress, Drupal…), jejich výhody, nevýhody, vhodnost použití pro různé případy. Max. 2 kredity. Součástí předmětu by mohlo být nainstalování a nakonfigurování jednotlivých CMS na serveru.

Vyučující: tady by se určitě někdo našel i na FITu, ale spíše bych se přikláněl k někomu, kdo už má určitou praxi s více CMS, než k někomu, kdo si na to téma „jen připraví předmět“.

Motivace: I když se může zdát, že CMS jsou už na ústupu, spousta malých a středních organizací je stále využívá a v podstatě i vyžaduje a do vývoje vlastních systémů nechtějí investovat peníze. O existenci CMS se student FITu během studia prakticky nedozví, ačkoliv na ostatních školách, které se ICT primárně nevěnují (VŠE, ČZU…) se práce s CMS vyučuje. Bylo by proto dobré, kdyby absolvent webařského oboru z FITu měl představu o CMS. Neříkám, že by se webař z FITu měl zaměřit na práci v CMS, to rozhodně ne, to by pak postrádalo smysl jít studovat FIT, ale měl by mít v i v této oblasti minimální přehled.

3) CMS Drupal (BI-DRU)

Náplň: Struktura CMS Drupal, konfigurace, vlastní templates, programování modulů pro Drupal. Semestrální práce – 1. Část funkční vlastní template (¼ hodnocení); 2. Část funkční vlastní modul (¾ hodnocení). Ohodnocení tak 4 kredity.

Vyučující: Na FITu o nikom nevím, ale kurzy Drupalu probíhaly (možná ještě probíhají, nevím) na Strahově.

Motivace: Tak trochu osobní, protože Drupal je můj nejoblíbenější CMS, navíc mám dojem, že by předmět mohl fungovat i jako procvičení si znalostí z hlavních webařských předmětů v praxi. Drupal je navíc krásně komplexní systém, kterým se – a troufám si to říci – může nahradit funkčnost i jakéhokoliv jiného specializovanějšího CMS. Obdobně se pak může udělat předmět třeba na WordPress nebo jiný CMS. Samozřejmě motivace pro tento předmět jen navazuje na motivaci pro výše zmíněný předmět o CMS obecně.

Hlavním cílem těchto předmětů by bylo zvýšit podporu webových technologií na FITu v době, kdy webové technologie dostávají ve světě čím dál větší prostor a naopak na FITu je jim věnován prostor čím dál menší. Neříkám, že tohle je věšechno, co výuce webových technologií na FITu chybí, ale jsou to předměty, co zejména na Bakaláři při studiu chyběly mně a které bych uvítal. Navíc by nebylo špatné vytvořit volitelné předměty pro magistry, kde by se vyzkoušely i jiné technologie, než Java, PHP a JavaScript.

edit flag offensive delete publish link more

Comments

2

Asi budu výjimka, ale mě se takhle koncipované předměty nelíbí. VŠ by IMHO měla dát obecný přehled, konkrétní produkty patří do specializovaných komerčních kurzů. Ať jsou JS frameworky zmíněny v rámci stávajících webových předmětů, totéž pro CMS, ale nerad bych se dočkal toho, že na FITu budeme mít extrémně úzce zaměřené předměty týkající se konkrétní implementace nějaké technologie (tzn. ať tu klidně máme "pokročilý javascript", pokud se v něm budou učit obecné principy, a ne, když to přeženu, "programování s JQuery 2.1.3 při vývoji grafického rozhraní pro prezentaci ekonomických dat z účetního systému Podvodník 7.4").

JS pro pokročilé bych já osobně uvítal, ale s jiným obsahem. Jeho součástí jistě budou i ty knihovny a frameworky, ale řekněme v rozsahu "1 knihovna - max. 1 přednáška".

Josef Kokeš ( 2015-01-08 13:49:29 +0100 )edit

Obecný přehled - předmět o CMS, principy jsou přece obecné, i v ostatních předmětech se ale řeší konkrétní příklady implementací. Pokročilejší JS, z toho neuhnu. Klidně ať je to, jak říkáte: 1 přednáška - 1 knihovna. Nevím, nač tolik kritiky, ve většině předmětů na FITu se v rámci přednášek řeší obecné principy a na cvičeních (a často i v přednáškách) se pracuje s konkrétnímy produkty. Například ve webařských předmětech se řeší výhradně framework Symfony, v MI-MDW se pracuje pouze s konkrétními nástroji od Oracle, máme tu programování v Mathematica, tedy také práci s konkrétním, navíc komerčním produktem. Chápum že ten komentář asi narážel na ten předmět o CMS Drupal, což je Open Source se slušnou základnou v ČR, chápu, že už je to dost konkrétní, ale to je asi otázka gusta.

Vladimír Kotýnek ( 2015-01-08 15:37:28 +0100 )edit
2

Pane Kokeši s tím těžce nesouhlasím. Nepřijde Vám směšné, že běžný absolvent VŠ by pak byl bez "specializovaných komerčních kurzů" naprosto nepoužitelný v praxi? Obecný přehled je fajn, ale je třeba ho doplnit minimálně 1:1 praxí (klidně v komerčních produktech, se kterými se opravdu na trhu pracuje).

Tomáš Bedřich ( 2015-01-08 16:21:38 +0100 )edit

@Tomáš Bedřich: O významu praxe mezi námi není sporu. Jen se domnívám, že není úkolem VŠ ji poskytovat. I kdyby jen proto, že to (české) VŠ neumí ("hraní si" s technologií X v rámci výuky fakt není praxe). Navíc zrovna v IT si každý z nás může udělat tolik praxe, kolik jen bude potřebovat, i mimo rámec školy, pokud se o svůj obor jen trochu zajímá.

Pro jistotu dodám: Můj nesouhlas se týká primárně toho, aby "praktické" předměty byly v klasickém VŠ formátu "přednáška-cvičení". Nemám nejmenší problém s tím, když i úzce zaměřená technologie bude prezentována v blokové výuce a jako zcela volitelná, tak jako třeba zamýšlený GIT.

Josef Kokeš ( 2015-01-08 17:13:34 +0100 )edit

@Josef Kokeš: Až na to, že použijeme-li stejný princip, tak bychom na FITu neměli mít např. předměty, které se zabývají konkrétně programováním zvlášť pro Android a zvlášť pro iOS, ale měli bychom mít místo toho předmět pojmenovaný "Programování pro mobilní operační systémy", abychom byli dostatečně obecní. Jestli VŠ má nebo nemá zprostředkovávat praxi, to je na delší diskusi a sem to imho nepatří. Souhlasím třeba s tím, že můj návrh BI-DRU je jen hraní si s konkrétním produketm, ale dle mého by stálo za to udělat na fitu alespoň pár workshopů :) Je to stále zajímavé téma. Vždyť se tu řeší i předmět na GIT!

Vladimír Kotýnek ( 2015-01-08 17:27:16 +0100 )edit

Your answer

Please start posting your answer anonymously - your answer will be saved within the current session and published after you log in or create a new account. Please try to give a substantial answer, for discussions, please use comments and please do remember to vote (after you log in)!

Add answer

[hide preview]

Question tools

Follow
3 followers

Stats

Asked: 2015-01-08 10:53:24 +0100

Seen: 2,450 times

Last updated: Feb 28 '15