Ask Your Question
9

Průzkum: Jaké předměty na FITu by Vás zajímaly?

asked 2015-01-08 10:53:24 +0100

Zdeněk Kasner gravatar image

updated 2015-02-28 21:58:35 +0100

Ahoj,

připravujeme nové číslo fakultního časopisu Buď FIT (kdo o něm nic netuší a myslí si, že je tohle jen nějaký aprílový fór, povinně nejdřív zabrousí sem! :) ).

Menší spoiler... jeho hlavním tématem budou nové předměty na FITu, které se poslední dobou objevují jak houby po dešti. Námětů by tu tedy bylo až až, protože ale nechceme přinášet jenom suché informace o těch existujících nebo připravovaných, proto by toto vlákno mělo sloužit jako menší průzkum mezi studenty. Takže jestli si najdete chvilku času při přebíhání z jedné zkoušky na druhou, pište sem jakékoliv nápady ve smyslu:

  • jaký předmět byste ocenili?
  • co by mělo být jeho obsahem?
  • jakou byste mu přiřadili zkratku, kdo by ho měl vyučovat, atd.?

Vymýšlejte, hlasujte, zapojte fantazii - určitě se nemusíte držet při zemi. Na druhou stranu výsledky tohoto průzkumu budou určitě číst i někteří pedagogové, takže je tu i šance, že se nějaký nápad chytne :)

Díky za Váš čas
redakce Buď FIT

Edit: Díky i za všechny odpovědi, klidně přidávejte další návrhy a určitě si nezapomeňte přečíst nové číslo našeho časopisu, který by měl vyjít na začátku února.

Edit2:Výsledky ankety zde: http://www.fit.cvut.cz/casopis (později v archivu jako zima 2014). Článek je na stranách 17-18 ;)

edit retag flag offensive close delete

Comments

Máme sa riadiť podľa Bielej Knihy? Podľa reakreditovanej verzie? (2015+)? Alebo podľa KOSu?

PeterBocan ( 2015-01-08 11:21:58 +0100 )edit

Asi prostě cokoliv, o čem si myslíš, že by se tu mohlo učit. Jasně, že se může stát, že někdo vymyslí předmět, který se právě teď připravuje, protože o něm neví... ale tak aspoň se zjistí, že je o něj fakt zájem :)

Zdeněk Kasner ( 2015-01-08 11:27:47 +0100 )edit

12 Answers

Sort by » oldest newest most voted
1

answered 2015-01-09 00:06:31 +0100

tsusanka gravatar image

Kryptoměny

Je kolem toho velké haló a bylo by fajn se na to podívat z technického hlediska, jestli je oprávněné.

Probrat blockchain jako technologii, Bitcoin a jeho deriváty (Litecoin, Darkcoin, Dogecoin.. :) ), technologie postavené na tom (Coloured Coins, Counterparty, Ethereum), stinné stránky Bitcoinu (minující malware, uhlíková stopa) a třeba i socioloekonomický pohled na celou věc.

Vyučující: no idea, zajímá se o to někdo z profesorů na FITu?

Nejspíš bez cvičení, nenapadá mě moc co do nich. Také varianta to udělat blokově.

edit flag offensive delete publish link more

Comments

1

Připadá mi, že na plný předmět (možná ani blokový) to nemá dost obsahu. Mohla by to ale být součást nějakého předmětu "aplikovaná kryptografie", spolu s tématy typu zero-knowledge proofs, secret sharing apod. Nebo víc do sociálna a mít to jako předmět zabývající se vedle kryptoměn třeba elektronickými volbami, aspekty elektronického podpisu v českém i světovém právu a podobně.

Josef Kokeš ( 2015-01-09 06:36:56 +0100 )edit
1

Souhlas, taky jsem přemýšlel, jestli to na těch 13. přednášek dá nebo ne. To co říkáš ḿi dává hodně smysl a "Aplikovaná kryptografie" zní super.

tsusanka ( 2015-01-09 11:11:43 +0100 )edit

Urcite zajimave tema. Resil jsem to na Kybernalite, kde by to snad zapadlo. Letos to uz ucil nekdo jiny, takze diskuze asi nepadla na urodnou pudu...

VojtechMyslivec ( 2015-01-17 23:26:05 +0100 )edit
0

answered 2015-01-08 19:53:53 +0100

Než nový předmět, tak radši celé nové osnovy. Přijde mi, že 75% předmětů je úplně na dvě věci. Studoval jsem obor "informační technologie" už na střední škole a přijde mi, že teď se učím to stejné, jen mnohem náročnějším způsobem. To jsem ale nemusel chodit na ČVUT a titul jsem si mohl udělat bez práce na nějaké lehčí škole. Šel jsem na ČVUT především proto, že jsem se chtěl zdokonalit v určitých směrech IT jako třeba administrace serveru od instalace po bezpečnost atd., databáze (PL/SQL vyšší než 3. NF,...), a jiné. Ale k čemu mi je, když jsem si zapsal obor "informační technologie", kde jsem se měl učit minimálně správu serverů, databází, OS a sítí, že se učím předměty typu APS, PA2 (PA1 bych nechal, protože určitě každý by si měl programování vyzkoušet), LIN, ZDM,... atd. No zkrátka zatím jsem našel vy výuce pouze 3 předměty (UOS, ADW, DBS), které využiji ve svém oboru, ve kterém chci dělat (už dělám - studuji kombinovaně). Dále, co jsem viděl podle doporučeného plánu, využiji max 6 dalších předmětů. Ale ty UOS, ADW a DBS sice využiji, ale jen jako zopakování toho co už znám. Tak doufám, že ty další předměty pro mě také nebudou jen opakování středoškolské látky! Zkrátka bych udělal nové obory, ve kterých bych se soustředil na jejich přímé zaměření na profesionální úrovni a ne na úrovni střední školy. Na to by mi možná hodně lidí odpovědělo, že ne každý má už základy ze střední či práce, ale tak to mohli jít už na střední, aby se naučili základy IT. Nebo bych pro ně udělal "nulák" nebo předškolní semináře pro ty, co v životě v IT nedělali/nestudovali. Obory bych si pak představoval tak, jak je člověk využije v zaměstnání: IT technik - správa HW, SW, Administrace OS (především MAC - hodně se teď všude rozšiřuje a IT technici s tím neumí), základy scritpování,.. Administrátor OS, sítí - správa + scripty OS (linux, widle, mac), bezpečnost, počítačové sítě,... Programátor webových aplikací - programování v jazycích týkajících se webu včetně frameworků, databáze,.. Programátor aplikací - tady bych klidně nechal PA1 - 3 a podobné předměty, databáze,... Programátor mikroprocesorů - a tady bych dal všechny předměty typu CAO, AAG, APS, atd. Zkrátka by bylo dobré, aby člověk již po vystudování Bc. byl profesionál ve svém oboru a ne znalec všeho možného na základní úrovni.

edit flag offensive delete publish link more

Comments

IT se mi taky zdálo trochu jako kočkopes a taky že se bude od roku 2016 měnit na Bezpečnost a informační technologie. I se mi zdá, že se to povedlo, neboť vyhodili přesně ty předměty, které z mého pohledu stály za prd. Více info v Buď FIT https://www.fit.cvut.cz/casopis .

tsusanka ( 2015-01-08 23:53:36 +0100 )edit
1

Jenze Bc je presne od toho aby ses naucil od vseho trochu, VS se svoji dotaci hodin z tebe nemuze udelat profesionala, od toho je praxe ... A jinak to s tema zakladama ze stredni je dost mimo, jsou tu i taci, kteri ze stredni chteji mit vseobecne vzdelani (gymnazium) a ne jen uzce specializovane (prumka, obchodni akademie, etc). Takze minimalne prvni rok je ke srovnani znalosti, Live with it, or leave ;)

Ashrak ( 2015-01-09 07:13:29 +0100 )edit

Fakt se to bude od roku 2016 nějak měnit? To bych docela uvažoval o ukončení studia a začít studovat až pak a nechat si uznat předměty. Profesionalita se sice odvíjí od praxe, ale tak proč neudělat víc praktických cvičení? Z ADW například jsme ADčko projeli jen teoreticky. Tak proč se v něm nenaučit nějaký features v praxi? Nebo takový DBS. Jasně, je dobrý začít postupně a naučit se nejdřív 1NF - 3NF, ale když už se to učí, tak proč se neučí i 5.NF, která se používá běžně ve velkých projektech, místo nějakých kravin jako je relační algebra? A ještě jak píšeš, že někteří chtějí mít všeobecné vzdělání, tak na to mám trošku jiný názor. Ten je takový, že si o těchto lidech myslím, že se akorát na základce neuměli rozhodnout, co chtějí dělat a tak šli radši na gympl, protože gympl je jen rozšířená základka, krom právníků samozřejmě. Těm se gympl snad jako jediným hodí, když pak jdou na práva. Můj názor.

Lambada ( 2015-01-09 08:48:15 +0100 )edit
5

@Lambada: takový názor na lidi z gymplů jsem měl snad naposledy na průmce ;-) i když k těm právníkům ještě přidej lékaře, historiky, sociology, antropology, politology, meteorology, astronomy a mraky dalších netechnických oborů. Je to názor naprosto zcestný. Znalosti z průmyslovky jsem sice využíval po celou dobu studia, ale rozhodně bych nemohl říct, že jsem na tom byl o moc lépe, než lidé z gymplů (snad jen v tom, že jsem se nemusel učit na CAO, SAP, sítě a některé věci v PA1 a OSY). Dneska bych dokonce lidem, co chtějí jít na vysokou doporučil, ať jdou na gympl, že sice nezažijou tolik legrace a alkoholových dýchánků, jako s klukama z průmyslovky, ale alespoň budou mít ve třídě holky, naučí se učit se a ve čtrťáku se budou moci rozhodnout, kam dál, protože za 4 roky se názor může změnit

Vladimír Kotýnek ( 2015-01-09 11:27:14 +0100 )edit

Tak zase záleží na oboru, jakej studuješ na tý střední.. ty třeba zmiňuješ, že jsi měl zřejmě dobrý učivo ohledně CAO a SAP, já zase DBS, weby atd. Ale jak si psal ty obory, tak hned lékaře bych hodil rovnou na střední zdrávku... sám jsem to viděl u ségry, která má gympl a šla pak na zdrávku. Udělala to s červeným diplomem, ale kdyby šla na střední na zdrávku, tak si to studium hodně usnadnila. Tim narážím na ty moje obory, jak bych změnil, že to není jen problematika na ČVUT, ale na všech školách no. Ale ČVUT je jedna z lepších škol, tak bych chtěl, aby tam byla i lepší organizace těch oborů a předmětů. Jinak ti musím dát za pravdu, že takový ty obory, historik, sociolog (pro mě obory o ničem) patřej na gympl, neboť je o ničem :). Ale meteorology, astronomy.. to patří pod fyziku bych řekl - takže na průmku. :), ale určitě bys našel hodně předmětů, co musí jen na gympl, ale na IT, zdrávku, ekonomii, atd. může člověk už na střední...

Lambada ( 2015-01-09 11:45:05 +0100 )edit

Ale jinak názor se po 4 letech může změnit no, to máš pravdu. Každopádně bych viděl vejšku nebo alespoň chtěl v budoucnu vidět vejšku jako školu, kde se v prvním ročníku sjednotí znalosti všech lidí a do třetího ročníku se naučí něco profi. A ne že se budou lidi až do třetího ročníku učit základy všeho a přitom se nenaučí skoro nic.

Lambada ( 2015-01-09 11:51:39 +0100 )edit

Jo vidiš, na DBS jsem ještě zapomněl, z toho jsem dělal praktickou maturitu. Jinak weby dělám asi od 13, takže ty ani nepočítám do výčtu znalostí, co mi dala průmyslovka. S tou zdrávkou je to asi věc jedince, znám několik kamarádek, co dělají medicínu tady v Praze (první i druhou) a jedna z nich je ze střední zdravotky a další jsou z gymplu a ten rozdíl tam není skoro znatelný, jde jen o to, že ta, co chodila na zdrávku už občas něco ví, co se ostatní učí. Jinak vzdělání v konkrétním oboru bez všeobecného přehledu, to je obor VOŠ, ne VŠ.

Vladimír Kotýnek ( 2015-01-09 12:21:24 +0100 )edit

Osobně bych řekl, že skutečnost, že střední odborné školy suplují první ročník vysoké je docela na škodu, protože pokud na tu VŠ člověk nejde, tak může mít v praxi problém, že ze střendí nic moc do praxe neumí. Na druhou stranu, na VŠ tu jeho čtyřletou dřinu gympláci doženou za pouhý rok. Taky jde o to, že ze střední se člověk může naučit některé špaté návyky v některých oborech atd. Jak už je zmíněno výše, VŠ ti má dát obecný přehled, může v rámci volitelných předmětu nabídnout nějaké zaměření, ale rozhodnutí a hlední praxe, to už je na tobě. Diskuse o středních školách ale nepatří do tohoto tématu.

Vladimír Kotýnek ( 2015-01-09 12:26:44 +0100 )edit

Your answer

Please start posting your answer anonymously - your answer will be saved within the current session and published after you log in or create a new account. Please try to give a substantial answer, for discussions, please use comments and please do remember to vote (after you log in)!

Add answer

[hide preview]

Question tools

Follow
3 followers

Stats

Asked: 2015-01-08 10:53:24 +0100

Seen: 2,450 times

Last updated: Feb 28 '15